“Steeds gefrustreerder voelde ik me. Simon Sinek praatte maar door over hoe lui ze waren, en dat ze daar zelf niet eens iets aan konden doen. Over Millennials als arrogante, egoïstische en onvolwassen mensen. Als een generatie die eigenlijk niet meer te redden is.”
(Hanneke)

Millennials Matter
Simon Sinek deelde in een kort filmpje zijn mening over de Millennial generatie. Het publiek en de interviewer lijken het volledig met hem eens. Natuurlijk ligt de situatie genuanceerder dan hij verwoordt. Dat zorgde er ook voor dat zijn stellingname Hanneke niet meer losliet. In haar praktijk als trainer en coach van Young Professionals zag ze de nuance en niet de stelling. Dit filmpje was voor haar de aanleiding om in actie te komen.

“Het voelt alsof Simon een hele generatie aan de kant schuift. Alsof ons (ik val in elke indeling binnen deze generatie) iets is aangedaan dat we niet meer kunnen omkeren.“
(Hanneke)

Een week later legde Hanneke haar frustratie voor aan Yvonne. Als leidinggevende, teamcoach en leiderschapscoach ziet ze regelmatig de worsteling van de jongere generatie. Keuzes maken leek voor hen nog nooit zo ingewikkeld. En de afstand tussen de verschillende generaties, nog nooit zo groot.

Tussen Hanneke en Yvonne ontstond een bevlogen gesprek over verbinding en dialoog. En omdat Hanneke iets bijzonders wilde doen met haar 33e verjaardag, gebruikten we die situatie als startpunt om met Millennials in gesprek te gaan. We onderzochten in de vorm van een experiment hoe de Millennial zijn invloed op oudere generaties ervaart en wat hun wensen zijn in werk en leven. Hoe kan de Millennial zelf bijdragen aan zijn professionele ontwikkeling en hoe kan het systeem hem daarbij ondersteunen?

“Ik heb me erover verbaasd dat de Millennial generatie zo worstelt met de keuzes die ze kunnen maken. Waar ik handelde vanuit ‘de schouders eronder’ en ‘gewoon kiezen uit wat er is’, zag ik regelmatig Millennials met keuzestress. De veelheid bleek voor hen geen rijkdom.”
(Yvonne)

We besloten ook de sociologische achtergrond van de Millennial generatie verder te onderzoeken en betrokken daarbij een afstuderende student ‘Trendwatching en Concept Development’. Haar onderzoek en onze gesprekken met organisaties leidden tot de infographic waarin we de behoeften van Millennials en het spanningsveld met hun leidinggevenden in kaart hebben gebracht.

StartUp
En zo blijkt MillennialsMatter een bedrijf in wording. Onze samenwerking verloopt moeiteloos, heel natuurlijk. In gesprek met leiders in organisaties ervaren we de toegevoegde waarde van de inzichten die we elk vanuit onze eigen generatie inbrengen. Bovendien vinden we elkaar in onze kijk op leiderschap.   

Door de input uit de gesprekken met organisaties besloten we om de Millennial generatie diepgaander te willen onderzoeken. Om nog beter in te kunnen zoomen op de behoeften van de Millennial gekoppeld aan zijn of haar levensfase. Het onderzoek hiernaar start in januari 2018. De inzichten uit dit onderzoek en de ontwikkelingen van ons bedrijf delen we ook via deze Facebook pagina.