Vanuit de media zijn Millennials gewend producten en diensten volgens het perfecte plaatje aangeboden te krijgen. Ze zijn gewend aan commercials met de perfecte toon en beleving. Je zou verwachten dat dit direct aansluit op het ’verwende’ label dat ze nogals eens krijgen opgeplakt. Het tegendeel is waar. Uit onderzoek blijkt dat Millennials zich  beter voelen als ze worden gezien om wie ze zijn. Ze willen kunnen spelen en zijn gewend aan de vrijheid om dingen op hun eigen manier aan te pakken. Dure, zakelijke taal is onbelangrijk. Liever transparant en informeel. Hieronder twee tips om spelen en vrijheid meer plek te geven op de werkvloer.


GEEF SPEELRUIMTE Millennials zijn multi-taskers bij uitstek, vanwege hun aangeboren vermogen om snel te kunnen communiceren via technologie. Soms lijkt het er dan ook op dat ze oppervlakkig te werk gaan. Alsof ze al googlend onderzoeken. Hier staat de oude gedachte van grondigheid tegenover slimheid.

● ● Geef Millennials de vrijheid om een eigen pad te lopen. En ontdek dat het vaak buiten bestaande systemen omloopt. Verwelkom de frisse blik.  


TOON BETROKKENHEID Wat doe jij als leider wanneer een gewaardeerde collega jouw bedrijf verlaat? Dan zet je jouw EQ-leiderschap in. Je voert in plaats van een exitgesprek, een open gesprek. Zo wist Richard Branson een tijd geleden een gewaardeerde collega te behouden door naar hem te luisteren. Hij gaf hem niet het hogere salaris waarnaar de man op zoek was, maar waardeerde zijn inzet met woorden. Werk is daarmee geen vrijblijvende aangelegenheid. Millennials met grote betrokkenheid zetten hun schouders eronder en gaan samen voor het resultaat. En dat doen ze bij voorkeur in een team, waarin ze continu balanceren tussen ‘knallen en ontspannen’.

● Bouw aan een cultuur van betrokkenheid in je teams. Waardeer je teamleden zowel publiekelijk en een-op-een met positieve woorden.


Kortom, met de toename van het aantal Millennials op de werkvloer en de bijbehorende integratie van werk en privéleven wordt het voor werkgevers belangrijk om te drijven op vertrouwen en output in plaats van controle en inspanning. Maak ruimte voor interactief en waardevol werknemerschap en deel een duidelijk en eerlijk verhaal.

Meer informatie over Millennials op de werkvloer hebben we verzameld in een Infographic die je hier kan downloaden.
Wil je hier eens met ons over doorpraten? Bel ons gerust om af te spreken: Yvonne (06 52 38 60 08) | Hanneke (06 51 14 37 60)